Parowniki
Powietrze atmosferyczne ulega schłodzeniu podczas przepływania pomiędzy lamelami parownika i oddaje ono swoje ciepło czynnikowi chłodzącemu. Zimne powietrze jest następnie wdmuchiwane do środka kabiny, w zakresie temperatur od 2°C do 10°C. Klimatyzacja jest często uważana za urządzenie służące schładzaniu powietrza, jednakże jednym z jej najważniejszych zadań jest osuszanie powietrza. Podczas chłodnej pogody należy ograniczyć poziom wilgoci w kabinie. Kilkoro pasażerów doprowadzi w krótkim czasie do osadzenia się wilgoci na szybach pojazdu. Odprowadzanie skondensowanej wilgoci może zostać skutecznie przeprowadzone metodą kondensacji na lamelach parownika. Skropliny (woda) są następnie gromadzone i odprowadzane pod pojazdem.
Porada Valeo:
Parownik należy wymienić, jeśli jest on zapchany, uszkodzony lub zanieczyszczony uporczywą pleśnią. Do najpowszechniejszych problemów z parownikiem należą:
- Perforacja spowodowana korozją
- Lamele zatkane ziemią lub zamrożone
- Wycieki ze złączek Podczas wymiany parownika należy zawsze wymieniać filtr osuszacz oraz zawór rozprężny/dławik.