ЛЕТ

Rozwiń swoje umiejętności dzięki Valeo’s Tech Academy

Wybierz profil:
Serwisant
  • Dystrybutor
  • Kierowca

Siłowniki zwalniające (CRC)

Siłowniki zwalniające (CRC)

Wraz z rozwojem technologicznym oraz nowymi wymogami producentów pojazdów, poprowadzenie przewodu pomiędzy pedałem a lewarkiem w linii prostej stało się trudnym zadaniem. Z tego też powodu w coraz większej ilości pojazdów wykorzystuje się układy hydrauliczne. Układy hydrauliczne są dużo bardziej elastyczne oraz efektywniejsze od systemów ręcznych. Po pierwsze, umożliwiają one optymalny i stały nacisk na pedał. Po drugie, wykorzystany materiał jest dużo lżejszy (aż 70% redukcja wagi w porównaniu do standardowego systemu sprzęgłowego), a także bardziej kompaktowy. To są główne przyczyny dlaczego tę technologię można łatwiej zastosować w projektach OE.

 

W odpowiedzi na ten trend rynkowy, Valeo opracowało szeroką gamę komponentów hydraulicznych: pompę sprzęgła (CMC), siłownik zwalniający (CRC) oraz łożysko wyciskowe (CSC).

 

Zarówno pompa sprzęgła jak i siłownik zwalniający są wykorzystywane w układzie "pół-hydraulicznym", podczas gdy "w pełni hydrauliczny" układ korzysta z pompy sprzęgła CMC oraz łożyska wyciskowego. Układ „pół-hydrauliczny” składa się z nadajnika (CMC), przewodu oraz odbiornika. W tym systemie odbiornikiem jest siłownik zwalniający CRC. Gama Valeo składa się z ponad 55 numerów części, znajdujących zastosowanie w takich modelach jak Fiat Punto, Ford Transit, Hyundai Accent, Kia Picanto.

 

W systemie "pół-hydraulicznym" ramię pedału sprzęgła wprawia w ruch tłok w pompie sprzęgła (CMC). Ta czynność powoduje przepływ płynu hydraulicznego przez rurkę do siłownika zwalniającego (CRC), gdzie kolejny tłok obsługuje mechanizm zwalniania sprzęgła. Za każdym razem gdy pojazd jest wyposażony w siłownik CRC, interfejs znajduje się wewnątrz systemu, a sama operacja sprzęgania odbywa się za pomocą widełek sprzęgła oraz łożyska zwalniającego.

 

W przeciwieństwie do łożyska CSC (w systemie całkowicie hydraulicznym), siłownik zwalniający CRC można łatwo i sprawnie wymienić, gdyż jest on niezmiennie umiejscowiony na zewnątrz obudowy skrzyni biegów. Nie trzeba zatem demontować skrzyni biegów, aby wymienić wspomniany siłownik. Tym samym, wymiana komponentów hydraulicznych staje się łatwa i sprawna, bez konieczności demontowania skrzyni biegów. Wymiana siłownika CRC przez pracownika warsztatu trwa ok. 30 minut.