Koncentryczne łożyska wyciskowe (CSC)
Wraz z rozwojem technologicznym oraz nowymi wymogami producentów pojazdów, przeprowadzenie przewodu pomiędzy pedałem a lewarkiem w linii prostej stało się trudnym zadaniem. Z tego też powodu w coraz większej ilości pojazdów wykorzystuje się układy hydrauliczne. Układy hydrauliczne są dużo bardziej elastyczne oraz efektywniejsze od systemów ręcznych. Po pierwsze, umożliwiają one optymalny i stały nacisk na pedał. Po drugie, wykorzystany materiał jest dużo lżejszy (aż 70% redukcja wagi w porównaniu do standardowego systemu sprzęgłowego), a także bardziej kompaktowy. To są główne przyczyny dlaczego tę technologię można z powodzeniem stosować w realizacjach OE. W odpowiedzi na ten trend rynkowy, Valeo opracowało szeroką gamę komponentów hydraulicznych: pompę sprzęgła (CMC), siłownik zwalniający (CRC) oraz łożysko wyciskowe (CSC). Zarówno pompa sprzęgła jak i siłownik zwalniający są wykorzystywane w układzie "pół-hydraulicznym", podczas gdy "w pełni hydrauliczny" układ korzysta z pompy sprzęgła CMC oraz łożyska wyciskowego CSC. Szacuje się, że w 2017 roku 131 milionów pojazdów będzie wyposażonych w łożysko wyciskowe CSC. Valeo proponuje zatem gamę ponad 150 referencji dla popularnych modeli, takich jak Fiat 500, Punto, Ford Fiesta, Focus, Hyundai Sonata, Mercedes klasy A, Opel Corsa, Renault Clio, Megane, Ssangyong Actyon oraz Volkswagen Transporter.
System " w pełni hydrauliczny", podobnie jak system "pół-hydrauliczny", opiera się na tej samej podstawie co hamulce hydrauliczne. W jego skład wchodzą nadajnik (CMC), przewód oraz odbiornik. W systemie hydraulicznym odbiornikiem jest hydrauliczne koncentryczne łożysko wyciskowe (CSC). Łożysko wyciskowe CSC jest hydraulicznym cylindrem ze zintegrowanym łożyskiem zwalniającym, które eliminuje dźwignię sprzęgła oraz konwencjonalne łożysko zwalniające. Łożysko to połączono z pompą sprzęgła za pomocą przewodu. Łożysko CSC jest w bezpośrednim kontakcie ze sprężyną, zwiększając w ten sposób wydajność układu hydraulicznego.
Zaletą łożyska CSC jest wykluczenie widełek oraz łożyska zwalniającego. Koniec z odkształceniami widełek powstającymi podczas obciążenia. Zwiększa się za to efektywność układu zwalniania, co przekłada się na zmniejszenie nacisku na pedał. Łożysko CSC jest umiejscowione koncentrycznie do wałka wejściowego skrzyni biegów. To rozwiązanie przyczynia się także do zredukowania ilości komponentów, co przekłada się na łatwiejszy montaż pojazdu.
Aż do roku 1995 technologia hydraulicznego zwalniania sprzęgła przypominała technologię hamulca hydraulicznego. Składała się ona z pompy hamulcowej wykonanej z aluminium oraz żeliwnego cylindra zwalniającego połączonego z rurką wykonaną ze stali oraz gumy. Waga podzespołu wynosi ok. 1 000 gram. Pełen zestaw z łożyskiem, widełkami oraz przewodem łączącym waży ok. 1 700 gramów. Powszechne wykorzystywanie materiałów plastikowych oraz łożysk, począwszy od 1995 roku, spowodowało znaczne obniżenie kosztów oraz masy części. W chwili obecnej, całkowita masa podzespołu (CMC, przewód, CSC) wynosi ok. 400 gram. Z uwagi na zniknięcie łożyska zwalniającego, widełek oraz przewodu łączącego, całkowita waga układu hydraulicznego została ograniczona o 75%.
Porada Valeo
Info Ponieważ łożysko CSC jest umiejscowione w obudowie skrzyni biegów, wymiana tej części trwa znacznie dłużej (taki sam okres czasu, jaki jest potrzebny na wymianę sprzęgła) niż w systemach pół-hydraulicznych. Tym samym, podczas każdej wymiany sprzęgła należy regularnie wymieniać CSC. .