Pompa sprzęgła (CMC)
Ze względów komfortu, producenci pojazdów domagają się ograniczania siły oddziałującej na pedał. W takich okolicznościach układy hydrauliczne uważa się za układy obowiązkowe, gdyż przy okazji dostarczania korzyści podobnych do korzyści płynących z systemu manualnego, zwiększają one wydajność procesu uruchamiania sprzęgła, przy jednoczesnej zmniejszonej ilości wymaganej przestrzeni. Właśnie dlatego w chwili obecnej co drugi pojazd jest wyposażony w układ hydrauliczny.
Hydrauliczny układ rozłączania sprzęgła pracuje według tej samej zasady co hamulce hydrauliczne. System hydrauliczny składa się z elementu przenoszącego (pompa sprzęgła), przewodu oraz elementu odbierającego. Pompa sprzęgła łączy się z metalowym lub plastikowym zbiornikiem wypełnionym płynem hydraulicznym. Zbiornik może być umieszczony pomiędzy sprzęgłem oraz pompą hamulcową, lub osobno. W zależności od modelu, elementem odbierającym może być siłownik zwalniający (układ półhydrauliczny) lub hydrauliczne koncentryczne łożysko wyciskowe (układ w pełni hydrauliczny).
Ramię pedału sprzęgła steruje tłokiem w pompie sprzęgła (CMC). Wskutek tego działania płyn hydrauliczny przepływa przez przewód hydrauliczny do siłownika zwalniającego (CRC), gdzie kolejny tłok wprawia w ruch mechanizm rozłączania sprzęgła. Jeśli pojazd posiada siłownik zwalniający, wtedy interfejsem pomiędzy systemem hydraulicznym a sprzęgłem sterują widełki sprzęgła oraz łożysko wyciskowe. Ten system wykorzystuje się zarówno w sprzęgłach ciągnionych jak i pchanych.