Hydrauliczny siłownik sprzęgła dla samochodu
Hydrauliczny układ rozłączania sprzęgła pracuje według tej samej zasady co hamulce hydrauliczne. System hydrauliczny składa się z elementu przenoszącego (pompa sprzęgła), przewodu oraz elementu odbierającego. Pompa sprzęgła łączy się z metalowym lub plastikowym zbiornikiem wypełnionym płynem hydraulicznym. Zbiornik może być umieszczony pomiędzy sprzęgłem oraz pompą hamulcową, lub osobno. W zależności od modelu, elementem odbierającym może być siłownik zwalniający (układ półhydrauliczny) lub hydrauliczne koncentryczne łożysko wyciskowe (układ w pełni hydrauliczny).
Ramię pedału sprzęgła steruje tłokiem w pompie sprzęgła (CMC). Wskutek tego działania płyn hydrauliczny przepływa przez przewód hydrauliczny do siłownika zwalniającego (CRC), gdzie kolejny tłok wprawia w ruch mechanizm rozłączania sprzęgła. Jeśli pojazd posiada siłownik zwalniający, wtedy interfejsem pomiędzy systemem hydraulicznym a sprzęgłem sterują widełki sprzęgła oraz łożysko wyciskowe. Ten system wykorzystuje się zarówno w sprzęgłach ciągnionych jak i pchanych. W układzie pół-hydraulicznym, siłownik zwalniający znajduje się na zewnątrz obudowy. Można zatem wymienić komponenty hydrauliczne bez konieczności demontażu skrzyni biegów.