Dwumasowe koło zamachowe (DVA) do samochodów
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ)
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) zapewnia najlepszą wydajność pojazdu oraz komfort kierowcy.
Nowoczesne silniki wytwarzają wyższy moment obrotowy przy niskiej prędkości silnika. W konsekwencji, wzrasta maksymalny moment obrotowy, co przekłada się na wzrost hałasu i wibracji. Przeniesienie tłumików drgań z konwencjonalnej tarczy sprzęgła do wnętrza koła zamachowego umożliwia DKZ wytłumianie drgań skrętnych silnika z dala od skrzyni biegów, a także ogranicza obciążenie na linii napędu. Większy tłumik drgań znajdujący się w DKZ jest lepiej przystosowany do wytłumiania (filtrowania) wibracji silnika (co jest szczególnie istotne w silnikach typu turbodiesel). Poprawił się także komfort zmieniania biegów dzięki tarczom o niskiej bezwładności. Dzięki DKZ możliwe jest prowadzenie pojazdu przy niższych prędkościach silnika, które zwiększają wydajność silnika. Przekłada się to na ograniczenie zużycia paliwa, emisji CO2 oraz wszelkich drgań, które mogą wywoływać „stukot biegów” oraz „huczenie nadwozia”.
Valeo proponuje 3 innowacyjne rozwiązania:
DKZ z wewnętrznym tłumikiem drgań
Nowoczesne silniki wytwarzają wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach, a wszystko to na potrzeby wydajniejszej gospodarki paliwem. Silniki te generują zatem zwiększone drgania. Co więcej, producenci pojazdów domagają się jeszcze cichszych silników, aby zapewnić komfort jazdy. Tym samym, konieczne staje się skuteczniejsze wytłumianie wibracji, szczególnie w przypadku pojazdów z napędem tylnym (RWD), gdzie moment obrotowy silnika wynosi ponad 400 Nm.
Podczas pracy silnika z dużą prędkością obrotową siła odśrodkowa powoduje dopchnięcie sprężyn do prowadnic (ślizgów) w efekcie czego wzrasta tarcie pomiędzy kolejnymi zwojami sprężyny a prowadnicą. To powoduje zmniejszenie ilość aktywnych zwojów sprężyny uczestniczących w procesie tłumienia drgań. Wynikiem tego jest utwardzenie sprężyn oraz zmniejszenie skuteczności procesu wytłumiania drgań.
DKZ z tłumikiem o dużym skoku (LTD):
Produkowane przez Valeo DKZ z tłumikiem o dużym skoku gwarantuje lepszy komfort akustyczny oraz ogranicza drgania. DKZ z tłumikiem o dużym skoku skutecznie ogranicza odczuwane drgania oraz hałas silnika. Jest to znaczący krok naprzód w dziedzinie technologii wytłumiania. To nowatorskie rozwiązanie ma teraz szczególne znaczenie, gdyż opracowywane aktualnie silniki nastawione są na zużywanie niewielkich ilości paliwa oraz generowania jak najwyższego momentu obrotowego. Jednostki takie generują więcej drgań, szczególnie podczas pracy przy niskich prędkościach obrotowych. DKZ z tłumikiem o dużym skoku pochłania wywołane przez pracę silnika drgania momentu obrotowego, co przekłada się na zwiększony komfort kierowcy i pasażerów pojazdu. Dzięki dwóm kompaktowym modułom wytłumiają- cym, DKZ z tłumikiem o dużym skoku ma wszelkie wymagane cechy, aby stać się nieodzownym komponentem konwencjonalnych wysokowydajnych silników przyszłości, a także napędów hybrydowych, których instalowanie obwarowane jest najsurowszymi wymogami.
Elastyczne koło zamachowe:
Wał korbowy odkształca się w czasie procesu spalania odbywającego się wewnątrz cylindrów silnika. To zjawisko powoduje drgania osi obrotu koła zamachowego które jest zamocowane na końcu wału korbowego. Pomiędzy łożyskami a wałem korbowym powstają naprężenia, które generują wibracje. Jeśli naprężenie nie zostanie zredukowane, w efekcie doprowadzi to do powstania „wyjącego” hałasu silnika, drgań osiowych koła zamachowego oraz potencjalnej zwiększonej wibracji pedału sprzęgła.
Elastyczne koło zamachowe wytłumia drgania osiowe przekazywane przez wał korbowy silnika. Zjawisko wytłumiania osiągnięto przy pomocy elastycznej tarczy umiejscowionej po stronie silnika na kole zamachowym. Wał korbowy nadal ulega odkształceniom, ale dzięki elastycznej tarczy nie są one przesyłane na koło zamachowe.
Koła Dwumasowe Valeo:
- Zaprojektowane z myślą o długiej bezawaryjnej eksploatacji. Zastosowano w nich wytrzymałe sprężyny łukowe. Bardzo trwałe łożyska kulkowe i panewki. Dodatkowy mechanizm wytłumienia drgań oparty o wewnętrzny układ podkładek ciernych
- Zaprojektowane indywidualnie dla specyficznych potrzeb danego układu napędowego. Kąt ugięcia sprężyn łukowych zapewnia optymalną redukcję drgań i hałasu.
- Zwiększony komfort prowadzenia pojazdu. Płynna zmiana biegów i optymalna ochrona komponentów skrzyni biegów.